Minut ćutanja za pravopis

Pitam se da li je došlo vreme da vas pozovem da održimo minut ćutanja za pravopis koji svakim danom sve laganije umire oko nas. Ne, stvarno, da nije tužno, možda bih se i smejala. Recimo da živim u Laponiji, bolelo bi me uvo šta rade tamo neki nesrećnici na brdovitom Balkanu. Al’ ne živim. Šteta!

Možda je savršeno moj problem što sam se profesionalno totalno izdeformisala, pa vidim greške i dok čitam titl tokom omiljenog filma. Al’ bode mi oči, verujte! Ne znam ni šta rade oni koji kontrolišu prevod, mora da ih baš briga. Bar se nadam. Ne želim da verujem da ne znaju svoj posao.

Na Fejsbuku postoji grupa “Jezičke nedoumice”, čiji sam član. Postavi se jezičko pitanje, ljudi odgovaraju, po mogućstvu argumentovano, pozivajući se na određenu literaturu i svi zadovoljni. E, pa, grešite ako mislite da je sve tako jednostavno. Pojavljuje se sve više “stručnjaka” koji se oslanjaju isključivo na “osećaj” i upadaju u vatrene rasprave, tvrdeći da su u pravu. Naravno, često se desi da su sa svrljiško-zaplanjskog govornog područja, tj. onog čija pravila nisu prihvaćena, al’ ljudi se bore, možda i protiv samog Vuka Karadžića.

Vrhunac perverzije se dogodio kada sam pre neki dan, da bih prekinula sumanutu raspravu, postavila fotografiju stranice Pravopisa, na kojoj dokazujem svoju tvrdnju. Mislite da se rasprava smirila? Ma, neee, baš naprotiv, rasplamsala se do ludila! A zašto? Pozvali su se na to da i pored Pravopisa imaju svoje mišljenje!!!

Zapitala sam se tada u kakvom sam društvu ja to odrastala. Nikada nisam dovodila u pitanje autoritet onih koji o određenoj oblasti u najmanju ruku znaju više od mene, a kamoli da sumnjam u Pravopis Matice srpske!!! Kakvi su to ljudi došli? Gde su pobegli oni koji poštuju pravila? Jesu li nas ovi novopridošli pojeli? Da li mi koji nešto znamo treba da se osećamo loše zbog toga? Da li i ja imam pravo da odem na grupu “Automehaničari Srbije” i da im napišem da su glupi i da ću im ja objasniti kako se rasklapa menjač?

Od svega što me okružuje vidim samo greške. Nalazim ih dok čitam novine, dok gledam emisije na televiziji, čak i u knjigama novopečenih izdavačkih kuća. Hiljade diplomiranih profesora srpskog jezika i književnosti čuči na birou, a mediji puni nepismenih lektora! Pa, gde to ima?!

Al’ nije to ništa! Ako se nepravilno napisana obaveštenja nalaze po domovima zdravlja, sudovima, bankama, opštinama, pa čak i bibliotekama, šta reći o ploči koja treba da “ovenča slavom graditeljski poduhvat i učvrsti kinesko-srpsko prijateljstvo”?! Zar smemo da dozvolimo da se sve pretvori u sprdačinu i neviđeni blam? Da li je moguće da nije postojao niko ko bi uočio greške i ispravio ih pre nego što su slova uklesana u mermer koji više pristaje nekome ko se sprema na večni počinak i pre nego što su videla svetlo dana?

Volela bih kada bih mogla da doprem do svesti svih onih koji se bore sa “srBstvo” (i iz samo njima znanih razloga prave morfofonološku grešku) i da ih pitam ako se bore za sve srpsko: očuvanje svete srpske zemlje, pravoslavlje, tradiciju, produžavanje vrste, ćirilicu, zašto se ne pozabave i očuvanjem pravilnog pisanja. Valjda im ide u prilog da bude što više pismenih, daj Bože i obrazovanih…

Počinjem da se osećam nemoćno u borbi za pravopis. A neki su mislili da se ta borba završila u 19. veku. E, pa, možda su pogrešili. Izgleda da se vraćamo u kasabu iz koje mora da se krene iz početka…

2 thoughts on “Minut ćutanja za pravopis

  1. Питаш се какви су то људи дошли, питам се и ја свакога дана…
    Тако је у свим областима, не само у вези правописа…
    Свуда су подобни а не способни и образовани и то ме излуђује.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

